Všichni máme za sebou náročné období plné omezení a změn v našich životech. Významně tyto změny zasáhly také vzdělávání, provoz škol i běžný život rodin. Prostřednictvím MAPu se snažíme reflektovat toto období a vyhodnotit prožité zkušenosti žáků, učitelů, ředitelů škol a vás rodičů, abychom je mohli sdílet a využít při případné další vlně distanční výuky. MAP také průběžně poskytuje metodickou podporu v podobě vlastních online setkání se zajímavými odborníky (EduCoffee) nebo prostor pro vzájemnou spolupráci učitelů a rodičů (Pracovní skupiny).
K dispozici je nyní už celá řada webových portálů i metodické doporučení MSMT k distančnímu vzdělávání. Připravili jsme pro vás některé prokliky, do kterých můžete nahlédnout v níže uvedených odkazech nebo v sekci MAP Online vzdělávání
Nová metodika vzdělávání na dálku přináší ale také zmatky v pojmech – blíže v aktuálním článku pana Ondřeje Neumajera: https: //ondrej.neumajer.cz/
Metodiky pro vzdělávání distančním způsobem
§ Při výuce se mateřské i základní školy řídí mj. Manuálem provoz škol a školských zařízení ve školním roce 2020/21 vzhledem ke COVID-19 (verze ke dni 24.8.2020).
§ Pro distanční výuku je vydáno Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. Shrnuje právní, organizační a pedagogické prvky distančního způsobu vzdělávání a má školám pomoci při nastavování pravidel při případném přechodu na distanční výuku. Vedení škol a vyučující zde najdou doporučení pro jednotlivé typy škol od mateřských, základních a středních až po vyšší odborné školy, konzervatoře a základní umělecké školy.
§ Jednotný portál o vzdělávání www.edu.cz je novým rozcestníkem, např.pro portál vzdělávání na dálku.
§ Doporučení pro rodiče České školní inspekce pro distanční výuku:
§ Snažit se o pochopení složitosti současné situace i směrem k postupům a přístupům jednotlivých škol.
§ Aktivně s učiteli spolupracovat.
§ Vnímat učitele jako osobnosti, které se i v náročných a mimořádných podmínkách snaží konat maximum možného pro vzdělávání žáků.
§ V případě jakýchkoli nejasností, pochybností či nesouhlasu (např. v oblasti časového rozsahu realizované výuky, technických požadavků, rozsahu distančně pojímaného učiva či jeho zaměření, hodnocení výkonů a poskytování zpětné vazby k jejich plnění apod.) ihned a intenzivně o daných záležitostech komunikovat s učiteli, případně s vedením školy, ve snaze nalézat řešení akceptovatelné pro všechny zúčastněné.
§ Jak zvládnout první třídu: www.edu.ceskatelevize.
§ Držení tužky: www.edu.ceskatelevize.
§ Práce s dětmi v mateřských školách v době distančního vzdělávání: www.npicr.cz↗