Za MŠ Lojovická, Praha 4 Libuš zpracovala Ivana Sýkorová
Co nám přinesl MAP
Akcí od místního akčního plánu se pravidelně účastníme a z nabídky Map jsme vybíraly především kurzy zaměřené na předškolní vzdělávání, leadership, případně školení zaměřená na příklady dobré praxe. Inspiraci jsme hledaly také na knihomapech nebo Educofee. Získané zkušenosti se snažíme aplikovat v rámci školy a třídy, především pokud jde o praktické využití přímo v řízených činnostech nebo například v rámci uspořádání třídy.
Zaujaly nás semináře a poznatky jsme využily :
Digitalizace – inspirací pro práci s dětmi, jak využít nové technologie, doporučení vhodných pomůcek pro školku / následoval nákup pomůcek a sdílení s kolegyněmi/
Předcházení konfliktů – jak vést rozhovory s rodiči a kolegy /využíváme při každodenní komunikaci /
Polytechnika v MŠ – pomůcky, jak zajistit bezpečnost, nápady /nákup pomůcek, využíváme jako další nabídku aktivit pro děti při pobytu venk
u/ Praktické ukázky pro práci s dětmi, na základě tohoto semináře zakoupen dětský pracovní ponk. Seminář velice zajímavý, poutavý
Grafomotorika – cvičení a pomůcky pro rozvoj grafomotoriky nejen u předškoláků, vhodné
pracovní listy – využíváme nejen s předškoláky, ale při cvičení a pohybových chvilkách využití netradičních pomůcek – práce s pěnou na holení – kreslení do pěny rozetřené na stole nebo na linoleu. Popis vývoje dětského grafického projevu-> zakoupení nových kratších a lehčích tužek pro správný úchop
Integrace cizinců – beseda s psycholožkou PPP a koordinátorem integrace – kontakty, kam se obrátit, jaké programy lze využít.
Knihomap – inspirace k nákupu nových knih do třídního fondu
Leadership – osobní inspirace k přístupu k vlastní práci/ kolegyním
Nové směry ve výuce – dobré typy na zařazování přírodnin do práce s třídou, např. jsme tvořili listové mandaly
Educoffee – Předškolákem v Dánsku – možnost srovnání českého a dánského přístupu k předškolní výchově, zamyšlení nad vlastním přístupem
Zkušenosti a poznatky 3 českých paní učitelek z návštěvy několika předškolních zařízení v Kodani a okolí
- poznání fungování školství v jiné zemi (odlišná výchova již v rodinách)
- děti dokáží být spokojené i v extrémnějších situacích (nevlídné počasí)
- přístup (na české poměry) k dětem až nebezpečný
Diagnostika v MŠ – využití materiálu pro rodiče a dotazníky pro učitele
Výtvarné techniky – využití odpadového materiálu při tvoření.
Předčtenářská gramotnost – seznámení s novinkami knižní tvorby pro děti, práce s knihou /čtení před spaním, inspirace i pro rodiče, využití při dramat. chvilkách,obohacení třídní knihovny/ Praktická ukázka knih, četba úryvků, doporučení. Novinky nebo osvědčené knihy kolegyň z jiných MŠ, návštěva knihovny P 12
Yoga pro děti – vhodné cviky, dechová cvičení, yogové pohádky /začleňujeme do pohybových chvilek, vhodné a názorné při práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem, zklidnění a relaxace/
Educoffee – Jak využít školní zahradu pro výuku – inspirace k vysypání zahradního altánu mulčovací kůrou, snaha o častější pobyt na zahradě i v rámci řízených činností
Terasa a altán – vzdělávací venkovní prostory – využíváme při společných akcích rodičů a dětí, při hrách, při sportu, přednášky, setkávání s rodiči dětí cizinců a OMJ, divadelních a hudebních pořadech