2. PS Čtenářská a jazyková gramotnost | |
Vedoucí PS | Mirka Škardová |
Členové | Učitelé lídři/experti z daného území. Minimálně jeden člen PS musí být pedagogický pracovník dle zákona č. 563/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů s minimálně pětiletou praxí v základní škole. Jako konzultant bude k jednání PS přizván odborník na vzdělávání dětí s potřebou podpůrných opatření, např. zkušený učitel či speciální pedagog ze školy speciální nebo z jiné poradenské organizace věnující se dětem a žákům se SVP nebo pracovník PPP/SPC nebo certifikovaný lektor. V každé PS bude zapojen minimálně jeden odborník/místní lídr pro oblast podpory digitálních kompetencí a začleňování ICT do procesu vzdělávání. |
Frekvence setkávání | 4x ročně v pravidelně stanoveném termínu |
Cíle a popis realizace | Obsahem práce pracovní skupiny je výměna zkušeností a odborných znalostí o metodách, pomůckách a postupech, které vedou k rozvoji ČG a k rozvoji potenciálu každého žáka. Nedílnou součástí práce této PS je začlenění oblasti digitální gramotnosti a využívání ICT ve vzdělávání v souvislosti s podporou čtenářské gramotnosti a rozvojem potenciálu každého žáka. Dále se tato PS aktivně podílí na celém procesu společného plánování v území a aktualizace dokumentace MAP P12. Tato PS spolupracuje s PS pro financování. |
Vazba na SC MAP P12 | Cíl 1.1 Rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti, Cíl 1.3 Rozvoj jazykové gramotnosti |
Čeho chceme v dané oblasti dle SR MAP dosáhnout a co se již povedlo | Cíl: Zvýšit zájem u dětí, žáků a rodičů o čtení a posílit schopnost porozumění psaného textu. Jak toho chceme dosáhnout (výběr hlavních aktivit)? – vybudování knihoven ve školách a čtenářských koutků v jednotlivých třídách MŠ i ZŠ, pro starší žáky zpřístupnění moderních technologií, nákup, zajištění adekvátního vybavení (např. knih, čteček, odborné literatury) – podpora čtenářských klubů a kroužků aj. (např. zážitkové čtení) – podpora spolupráce škol a knihoven, případně dalších mimoškolních subjektů, podpora spolupráce rodiny a pedagogů – vzdělávání pedagogů / lektorů, podpora spolupráce pedagogů a škol při sdílení výukových metod, osvědčené praxe – zajištění logopedické depistáže (případně nápravy) na MŠ Co se už povedlo a v čem budeme pokračovat? – Soustředěná práce Pracovní skupiny Čtenářská gramotnost – Úspěšná educoffee na témata čtenářská gramotnost, abeceda činnostně aj. – Na většině MŠ a ZŠ pozorují zlepšení ve čtenářské dovednosti a zvýšení zájmu o čtení v uplynulém roce Jsou připraveny projektové záměr y zaměřené zejm. na knihovny, vybavení, vzdělávání, aplikace různých metod výuky, čtenářské kluby a další aktivity: – NA MČ Praha 12 v objemu cca 3 mil. Kč – Na MČ Praha-Libuš v objemu 1,5 mil. Kč Připravené projekty se budou směřovat k realizaci a budou definovány projekty spolupráce. |
Výsledek realizace | Identifikovaní místní lídři (zpracovaný seznam od každé PS). Návrhy spolupráce Hledání nových a inovativních řešení identifikovaných potřeb v daných oblastech MAP pro správní obvod MČ P12 a MČ Kunratice Dokumentace MAP – aktualizovaná a doložená v rámci podaktivity 2.8 – návrhy aktivit spolupráce a aktivit škol v čtenářské gramotnosti a k rozvoji potenciálu každého žáka předané ŘV MAP. |
Doložení výsledků realizace podaktivity ve zprávě o realizaci projektu | Zápisy a prezenční listiny ze všech jednání PS. Zpracované návrhy aktivit spolupráce a aktivit škol ve čtenářské gramotnosti. Zveřejnění sítě místních lídrů/expertů na webových stránkách projektu MAP. |